Nieuws van Vivace

Kerst met Vivace

DSC 5117 2

Onder het genot van een drankje en een hapje verzorgde het Drunens Gemengd Koor Vivace op zondagmiddag 10 december jl. een kerstoptreden in Partycentrum Wijnand van Delft te Drunen.
Het was een mooi opwarmertje voor de komende feestdagen: in de vertrouwde sfeervolle ambiance kon het publiek alvast in de juiste kerststemming komen.
Onder leiding van dirigente Annemiek van der Niet bracht Vivace bekende en onbekende kerstliederen uit alle tijden en windstreken ten gehore. Onder meer diverse werken van Elgar, Rutter, Porter en Joubert. De liederen werden afgewisseld met poëzie, muzikale intermezzi en samenzang met het publiek.

Onder deskundige pianobegeleiding van Liesbeth Coppens liet Vivace zich weer van haar beste kant zien.
Ook de bijdrage op de trommel van Mari van der Putten maakte veel indruk bij het lied ‘Carol of the drum’.
Zowel het publiek en het koor heeft enorm genoten!

 

ORFEO ED EURIDICE

Op zondagmiddag 19 november was de Waalwijkse Sint-Janskerk vrijwel tot de laatste zitplaats bezet. De vele bezoekers waren gekomen om te luisteren naar het Drunense gemengd koor Vivace, dat hoogtepunten ten gehore bracht uit de opera Orfeo ed Euridice van Christoph von Gluck.

Het interieur van de markante koepelkerk vormde een inspirerend decor en tevens een prima klankbord voor de opvoering van Glucks meesterwerk uit 1762. Die opera is gebaseerd op het tragische liefdesverhaal van Orpheus en Eurydice uit de Grieks-Romeinse mythologie. Von Gluck gebruikte het verhaal voor een destijds zeer vernieuwende opera.

Tijdens de openingszang, een treurlied om de dood van Eurydice, schreed het koor tussen het publiek door, richting priesterkoor. Daarna volgde er een inleiding over de componist en zijn meesterwerk. De koorzang werd afgewisseld met solozang van de sopraan Hannie van Huijgevoort (die de rollen van Eurydice en Amor vertolkte) en de alt Marijke Koopmans-Jonkers (als Orpheus). Met hun zuivere zangstemmen wisten beide Waalwijkse zangfenomenen het publiek te ontroeren, zoals in de aria Che faró senza Euridice?

De 17-jarige Ymke Hollemans liet op haar dwarsfluit prachtig de tonen klinken van de bekende melodie Dans van de Zalige Geesten. De Drunense musicus Maarten van den Hoven ondersteunde alle stukken virtuoos op de piano. De muziekdelen werden verbonden door teksten die vertelster Anja Spee-IJpelaar uitsprak. De scènes uit het Orpheus-verhaal werden geïllustreerd met mythologische afbeeldingen uit de kunstgeschiedenis, die geprojecteerd werden op een groot scherm. Het hele muziekspektakel stond onder leiding van de koordirigente Annemiek van der Niet.

De ruim vijfhonderd aanwezigen in de kerk bleven de volle twee uren geboeid luisteren. Hun was verzocht niet te applaudisseren voor het einde van de voorstelling. Dat maakte dat er op elke aria en op de fluitsolo een kort moment van onnatuurlijke stilte volgde. Maar des te daverender klonk na de allerlaatste noten het applaus, dat zeer lang aanhield. Vanzelfsprekend volgde de toegift. Op deze middag bleek maar weer eens hoe goed de Sint Jan van Waalwijk zich met zijn vele koepels akoestisch leent voor koorzang.

Net als op alle maandelijkse zondagmiddagconcerten verleende de groep ‘Vrienden van Sint-Jan de Doper’ logistieke steun. Zij willen dit monumentale gebouw voor de toekomst veilig stellen, onder meer door het open te stellen voor zoveel mogelijk culturele en kunstzinnige manifestaties.

Het eerstvolgende zondagmiddagconcert in de Waalwijkse Sint-Jan is op zondag 17 december om 14.30 uur. Dan treedt het Tilburgs Byzantijns Koor op.